Menú
 Inici
 Qui som i que fem
 Noticiari de fauna
 Grups de treball
 La Llúdriga
 L'article de l'Ham
 La foto denúncia
 Concurs fotografia
 Voluntariat ambiental VOLCAM
 Agenda d'activitats
 Ecologistes de Catalunya
 Grup decreixement Pla de l'Estany
 Grup de consum La Cistella
 Custòdia del territori
 Enllaços
 Contacte

Subscriu-te
Envia'ns el teu e-mail i et mantindrem informat/da de totes les novetats!
Nom:

Adreça electrònica:

 
Inici
XV cens d’ocells aquàtics hivernants del Pla de l’Estany de l’any 2008   Imprimir  Adreça electrònica 

A primers de gener la cita els últims anys és obligada, el cens d’ocells aquàtics hivernants a les zones humides de la nostra comarca. La passejada pensada com a activitat lúdica, també té un elevat interès científic, doncs permet comparar l’evolució dels ocells de l’estany en els últims 15 anys. Aquest any han participat 15 persones, participant a les sortides organitzades o col·laborant enviant observacions d’ocells de la zona entre el 10 i el 20 de gener. Aquestes excursions a més permeten gaudir de la natura, i tenir moments fantàstics com ha estat aquest any amb l’observació de llúdrigues en ple dia. Limnos fa d’amfitrió, però els veritables protagonistes són es ocells i els voluntaris que s’aixequen aviat per fer una activitat sana, relaxant, útil i agradable... fins l’any vinent. Us adjuntem un comunicat de premsa oficial sobre el cens.

 

Limnos realitza el XV cens d’ocells aquàtics hivernants del Pla de l’Estany de l’any 2008

 

Les fotges i els ànecs collverds, les espècies aquàtiques més abundants de l’Estany com cada any, deixant de banda els gavians i les gavines. Els gavians augmenten respecte l’any 2008, però no assoleixen les xifres elevades del més de novembre.

 

Un any més, aquest gener s’ha realitzat el cens d’ocells aquàtics hivernants a totes les zones humides de Catalunya. Aquests censos permeten tenir una estimació aproximada del total dels ocells d’una regió o d’un país, i està coordinat per diferents entitats a nivell internacional. Bona part dels resultats i de la metodologia es pot consultar a http://censhivernal.blogspot.com/

 

 

Limnos ha estat coordinant el cens d’ocells a l’Estany de Banyoles des de 1995 i a l’Illa de Fares des del 2001. Al riu Fluvià es fa un cens des de la resclosa de Serinyà fins a Fares, ja a la Garrotxa; i a l’Estany s’inclouen les zones de l’entorn del mateix estany i el Pla de Martís. Aquest any el cens s’ha realitzat especialment durant el cap de setmana del 10 i 11 de gener, tot i que s’han recollit totes les dades interessants fins el 20 de gener (algunes encara pendents d’actualitzar).

 

Com en anteriors edicions s’ha seguit amb una tendència amb continuïtat marcada, tot i que l’hivern especialment fred feia pensar que potser es veurien més ocells per l’arribada de més individus europeus. La majoria d’espècies mantenen valors similars a altres anys el que fa pensar en l’estabilitat. La disminució d’ànecs collverds (109 al 2009 per 147 el 2008) es pot atribuir a la mala època de cria de l’espècie aquest any, molt sec i amb poca aigua per l’entorn de l’Estany, però amb valors similars als anys 2006-07, i és que la població anual de collverds oscil·la entre els 100 i 150 exemplars. Una de les dades més destacades de cada any és la presència de gavians que han presentat unes xifres baixes, no tant com el 2008 (700 exemplars) sinó que gairebé han arribat als 1000 exemplars, però lluny dels gairebé 2500 gavians que hi havia a l’Estany aquest passat setembre. Normalment la població anual de gavians oscil·la entre els 1000 i els 2500 exemplars, i els mesos amb més presència son de l’agost al novembre.

 

La fotja és una mena de polla d’aigua amb el bec blanc que es capbussa menjant les algues del fons de l’Estany. La gran proliferació d’aquestes algues des de fa uns anys fa que l’espècie segueixi un augment progressiu des dels 30 exemplars de 2002 als 301 d’enguany, similar a l’any 2008. El cens ha estat satisfactori també pel nombre de morells cap-roig, una mena d’ànec capbussador també en augment que ha passat de tenir entre 2 i 6 exemplars el període 2000-2005 fins als 16 exemplars d’aquest 2009, i per la xifra de 158 fredelugues al Pla de Martís, un dels més alts dels últims anys. Com sempre s’han vist altres espècies comuns però escasses com el blauet, les polles d’aigua, els becadells i els bernats pescaires. Cal destacar com a dada negativa com cada any la presència de 10 individus d’ànecs híbrids, domèstics i oques de granja, inclosa una de les dues oques egípcies que ja hi havien el 2008, que en no ser d’origen natural no són vàlids pel cens.

 

Paral·lelament també s’han fet censos al riu Fluvià, a l’Illa de Fares, on s’han comptabilitzat un dormidor de 128 corb marí gros, un ocell gran que podem veure per l’Estany i el Fluvià capbussant-se per menjar peixos de l’aigua, i també quatre agró blanc, espècie d’interès. Cal mencionar també que durant el cens del riu es van poder veure una llúdriga a Martís i 3 a l’Illa de Fares. Els resultats complets dels últims anys es poden consultar també a www.limnos.org.

 

 

Cens  de l’Estany de Banyoles i riu Fluvià 10 al 20.1.2009

Nom comú

Nom llatí

ESTANY DE BANYOLES

Riu Fluvià

Corb marí gros

Phalacrocorax carbo

6*

128

Cabusset

Tachybaptus ruficollis

 

5

Agró blanc

Casmerodius alba

 

4

Bernat pescaire

Ardea cinerea

5

4

Ànec collverd      

Anas platyrhynchos

109

74

Morell caproig     

Aythya ferina      

16

 

Fotja

Fulica atra      

301

 

Polla d'aigua  

Gallinula chloropus

21

6

Fredeluga

Vanellus vanellus

158

 

Becadell comú

Gallinago gallinago

3

 

Gavina vulgar

Larus ridibundus

140

 

Gavià fosc

Larus fuscus

3

 

Gavià argentat

Larus michahellis

968

 

Altres espècies

 

 

 

Aligot comú

Buteo buteo

1

1

Xoriguer

Falco tinnunculus

 

1

Blauet

Alcedo atthis

2

2

Total

 

1507

230

 

Aquests censos estan organitzats per Limnos però no serien possibles sense la col·laboració de tots els participants, ja que és una activitat basada totalment amb el voluntariat ambiental. En aquesta ocasió han participat 15 persones en el total dels dos censos.

 

També s’ha de destacar que durant el cens es pot comprovar la dificultat de la fauna per viure a l’Estany de Banyoles, doncs, a partir de les 10 del matí de diumenge la música al Parc de la Draga estava a tot volum i es sentia des de tot l’Estany d’una manera exagerada. Segurament fent les coses d’una altra manera es podrien fer compatibles les competicions esportives, com el cros de la Draga, i el respecte per la natura.

 

Pla de l'Estany, 20 de gener de 2009

LIMNOS-Ecologistes de Catalunya

Associació de Defensa del Patrimoni Natural del Pla de l'Estany-

www.limnos.org

limnos@limnos.org

 

 

 


 
 Powered by: Mambo Open Source (Free Software released under the GNU/GPL License)
 Disseny web i hosting: www.jllorens.net
Limnos. Associació de Defensa del Patrimoni Natural de Banyoles i Comarca Contactar